Scroll To Top

„Az a nemzet, amelyik emlékeit veszni hagyja, az a saját síremlékét készíti és vesztesége az emberiségnek.”
Ipolyi Arnold

Most kibelezik a Szőke Tiszát – a tél beálltáig pedig széttrancsírozzák

A Szögedi Védegylet és jószándékú civilek minden erőfeszítése ellenére Föld (szeptember) hava 26-a óta bontják a tápai kikötőben elsüllyedt Szőke Tiszát. Hamarosan 100 éves lehetne az 1917-ben épült műremek. Kultúrországokban már készülődnének a jeles évfordulóra. A magyar roncsországban pedig teljes közöny mellett éppen miszlikbe vágják a páratlan értéket…

Szeged már nem a Balkán kapuja immár. Szeged maga a Balkán! A balvezetés tízéves ámokfutása és a kormányzati örökségvédelem teljes impotenciája nyomán az utolsó magyar kétkéményes lapátkerekűt darabolják a fémkereskedők. – Felelős persze nincsen!
A legendás gőzösünket lerohasztó cég Tápé és Szeged idegenforgalmának fölvirágoztatására kapta meg még tizenéve ingyér’. Rongyos száz forintért… A föltétel azóta sem valósult meg. Inkább az ellenkezője. Szőke Tisza nézőbe már legfeljebb csak sopánkodni, sírni mehetünk.
Tehát – mint már húsvétkor is jeleztem – a hajó jogilag a Városra visszaszállt. Reakció semmi. Csak a parttalan sunnyogás! Tele jogásszal a Városháza… De minek is vitatná bárki utolsó és egyetlen lapátkerekű gőzösünket? Hadd vesszen! Ilyen a Balkán!
Mi mostan a magyar? Hát igazán nem sokban különbözik már a lenézett szőröstalpúaktól…
2012-ben a Magyar Állam nem élt elővételi jogával…
Magyarként mélységesen szégyellem, hogy e bűneset szereplői és cinkosai is magyarok. Helyesebben annak mondják rongy-magukat.

   Képek forrása: Szeged Panoráma

Szerencsére hosszabb ideig tartanak a Szőke Tisza bontási munkálatai az eredetileg tervezettnél, így talán még maradt egy, vagy két hónapunk. De két hónap múlva már semmi sem marad a cserbenhagyott gőzösből. A roncs tulajdonosának tervei szerint a jövő héten emelik ki a Szőke Tisza gőzgépét, ami – mivel még ma is működőképes, így – önmagában is nagyobb érték, mint amennyiért hozzájutottak az egész hajóhoz.

Ahogy mondják, értékeket is próbálnak menteni a hajóbontók… Hát persze! Mint az olájok a magyar vasutakat 1918-ban! Kihordani, amit csak lehet, és értékesíteni immár saját tulajdonban…

„Nagyon sok hajót bontunk, így megvan a kellő tapasztalatunk ehhez a munkához.” – nyilatkozták. Ez igazán megnyugtató. Sok magyar érték miszlikbe vágása szárad a lelkükön, és még soha nem vonta felelősségre senki őket. Az örökségvédelem pedig ragyogó munkájukhoz mindvégig asszisztált.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) a hajó egyes részeit védettnek nyilvánította az utóbbi esztendőben. Vajon mit is csináltak az előtte eltelt 10-ben? A gőzgépet például egyben kell kiemelni a hajótestből, mivel ez is védetté lett mire a hajó tönkrekorhadt. „Sajnos nem tudtuk még megsaccolni sem, hogy milyen súlyú a védettség alá került gőzgép, és vajon az a speciális daru, amit lehozatunk jövő hét elején Szegedre, elbírja-e. Ha nem megoldható, akkor valahogy szét kell, hogy szedjük” – magyarázkodnak.

„Most tárgyalunk itt egy hajóépítő céggel… Nincs szívünk összevágni, meg meg darabokba’ konténerbe rakni a lépcsőházat… Ha van itt, márpedig van itt egy szegedi hajóépítő cég, aki most akar valami hasonló projektbe vágni … Mivel eléggé Szeged szívéhez nőtt ez a hajó, megpróbálunk belőle egy pár olyan dolgot megmenteni, amit egy új hajóra, vagy egy másmilyen építésű hajóra fel lehet használni… ” – nyilatkozta Dán Zsolt.

Hát persze, hogy föl lehet használni a darabjait! Föl lehet építeni belőle akár a Szőke Tiszát is !

Még mindig megmenthető a gőzhajó gyalázatos roncsaiból. Valódi hajóépítők (nem pedig hivatásos trancsírozók) tervei szerint lego-szerűen szétszedve – új teknővel – újra összerakható a Szőke Tisza! Csak szándék kérdése…
Pénz az mindig akad, ennél nemtelenebb dolgokra is bőven. – Széchenyi-terv! Erre (lenne) való.

Megértjük, hogy nincs könnyű dolga a bontóknak. De amit tesznek, haszonért teszik. Nem a Város, nem az Ország hasznáért, hanem csakis a saját zsebükért. A többi csak üres hablaty. Ők bizony nyernek ezen az ügyleten is. A vesztes pedig a Város és a magyar nemzet. A vesztesek mi magunk vagyunk, akik láttuk a Szőke Tiszát ragyogni és látjuk a Város és a kormány impotenciája nyomán végképp eltűnni a rozsda és lángvágó sziporkái között.

Szöbb Jövendőt!
kíván a
Szögedi Védegylet
nevében
Dr Szabó László
elnök

U.i.:  Vajon föleszmél-e valamelyik felelős?
Még van mit megmenteni! Ha most nem lépünk, utána már csak a szánakozás és az elszámoltatás marad…

Képek forrása: Szeged Panoráma

Rádiófölvétel – A Szőke Tisza emlékezete

(Szlavkovics Rita fölvétele)

Ajánlott film: A Szőke Tisza szétdarabolása  Városi Televízió Szeged összeállítása

Ajánlott írások a Szőke Tiszáról: …

http://muemlekek.info/muemlek/szoke-tisza-II-gozhajo.php

  • “Értékmentő fémkereskedők” kezén a Szőke Tisza!
    “Értékmentő fémkereskedők” kezén a Szőke Tisza!

    Elég abszurdnak hangzik, de abszurdisztánban már ez is szinte természetes: “Értékmentő fémkereskedők” kezén a Szőke Tisza! Saját megjelölése szerint értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg utolsó kétkéményesünkre, a szegedi Szőke Tisza…

  • Eladó a gőzös – cégpóker a Szőke Tisza fölött<
    Eladó a gőzös – cégpóker a Szőke Tisza fölött

    Április 26-án jelenik meg a cégközlönyben a kiírás a pályázatról, melyben az irányár 7 millió forint lesz. Már most több olyan jelentkezőről tud a szegedi Szőke Tisza hajó ügyében eljáró felszámolóbiztos, akik kifejezetten megmentési szándékkal vásárolnák meg az egykor…

  • Hétmillió forintnyi ócskavas – ez maradt a Szőke Tiszából
    Hétmillió forintnyi ócskavas – ez maradt a Szőke Tiszából

    Mármint az egykori szegedi szórakoztató hajóból, ami persze mint kétkéményes dunai gőzös, muzeális értéket is képvisel. Ez utóbbi magyarázó mondatocska akár felesleges is lehet, gondolhatja az olvasó, hiszen mindenki tudja, hogy mi is képezi az utóbbi hetekben a sajtóbéli szen…

  • Béke úszóház – béke poraira 2012.
    Béke úszóház – béke poraira 2012.

    Béke úszóház – béke poraira! Firbás Zoltán fölvétele Fekete(-Fehér) úszó koporsó jelent meg a Tiszán. Színvilágát a Délvidéket járók a rác vizeken járőröző döghalgyűjtő-hajókhoz hasonlíthatnák, de azoknak legalább hajó alakja van. Némelyek azt állítják: ez…

  • Műtárgyi védettséget kaphatnak a Szőke Tisza gőzös bizonyos elemei
    Műtárgyi védettséget kaphatnak a Szőke Tisza gőzös bizonyos elemei

    Bár a szakértői vélemények szerint menthetetlen a Szőke Tisza gőzös teljes hajóteste, bizonyos részei műtárgyi védelmet kaphatnak – közölte csütörtökön a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgyfelügyeleti Irodája az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a vizsgálat …

  • Megsüllyedt a Szőke Tisza
    Megsüllyedt a Szőke Tisza

    Mit ér Szegednek és vezetőinek, a “toronyaljasok”-nak a Város egyetlen műemlékhajója? Még csak egy fabotkát sem kóstál! Úgy veszett el, hogy azt sem tudnák, hogy elsűllyedt, ha a hírekből nem olvashatnák. No szokott hétköznapi maszatolásaikat azért meg nem imbolygatja…

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Dr. Szabó László

Dr. Szabó László - a Szögedi Védegylet alapítója és elnöke, a 2019-es választás egyetlen tősgyökös szögedi polgármesteri jelöltje

Ady szavaival élünk és túlélünk:

Most perc-emberkék dáridója tart,
De építésre készen a kövünk,
Nagyot végezni mégis mi jövünk.
Nagyot és szépet, emberit s magyart.

Ady Endre 1908-ban, 31 évesen (Székely Aladár felvételén)