Szombat reggeltől menetrend szerint közlekedik Szeged új villamosvonala, a 2-es, amelyen az újonnan vásárolt alacsonypadlós Pesa Swing Szeged típusú villamosok szállítják majd az utasokat.
Botka László (MSZP) polgármester az átadási ünnepségen elmondta: a hamarosan lezáruló, csaknem harmincmilliárd forintos összköltségvetésű, uniós támogatással megvalósuló fejlesztés nyomán modern, európai színvonalú tömegközlekedési hálózat épült ki Szegeden.
Az 1-es villamosvonal szárnyvonalaként megépült 2-es vonalon 3745 méter új pályát építettek egy 205 méteres hurokfordulóval. Az új szakasz nyolcvan százaléka az országban egyedülálló módon füvesített pálya.
A polgármester tájékoztatása szerint az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó program részeként az önkormányzat kilenc alacsonypadlós villamost is vásárolt, ezek közül négyet a lengyel Pesa Bydgoszcz SA már le is szállított, és májusig a többi jármű is megérkezik.
A 2-es villamosok szombaton üzemkezdettől már menetrend szerint járnak, ekkor megszűnik több, a vonallal párhuzamosan futó buszjárat, és megváltozik több trolibuszvonal végállomása is.
Az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó projekt részeként felújították a város villamosvonalait, korszerűsítették a villamos- és trolibusz-járműtelepet, meghosszabbították a 8-as trolibusz vonalát, megépült az új 10-es trolibuszvonal, és az önkormányzat új alacsonypadlós trolibuszokat is vásárol.
Amiről a polgármester az ünnepélyes átadáson nem beszélt: a 2-es villamosvonalnak a többször módosított határidő szerint is 2010. szeptember 18-ára kellett volna elkészülnie. A csúszás miatt az önkormányzat 417 millió forint kötbért követel a kivitelező konzorciumtól. A konzorciumvezető cseh OHL ZS cég, illetve a Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft. azonban a kötbérkövetelést jogalapjában és összegszerűségében is vitatja. Az ügyben első fokon várhatóan jövő csütörtökön hirdet ítéletet a Szegedi Törvényszék.
Jelentős késéssel készült el egyébként az 1-es villamosvonal felújítása is, a trolibuszok vásárlása pedig ismét késedelmet szenved. Egy közérdekű bejelentés után ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vizsgálatot indított, mert a pályázat kiírásának időpontjában a Szegedre szállítandó trolik még nem létező járművek voltak, a tenderen győztes cég, a Skoda-Ikarus konzorcium mégis ezzel nyerte meg a pályázatot.
Az 1-es villamosvonal felújítása, illetve annak csúszása miatt több vállalkozó is beperelte az önkormányzatot, a beruházás idején elmaradt bevételeikhez szeretnének hozzájutni. Több olyan vállalkozás is van a Kossuth Lajos sugárúton, amelynek forgalma az út elzárása miatt a korábbi töredékére esett vissza. Egy fürdőszoba-felszerelést forgalmazó boltnak a raktárát autóval egyáltalán nem lehetett megközelíteni.
(MTI – Gidró)
Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...