Nem nagyon van olyan, aki még nem nyilvánult meg a Szegedre bejelentett BYD autógyár kapcsán, mi köztük vagyunk.
Egyrészt azért, mert még elég keveset tudni róla. Csak annyit, hogy bazi nagy lesz, és majd utakat építenek hozzá, meg hogy még lakossági fórumot nem tartottak az ügyben.
Másrészt azért, mert egy ilyen nagy létesítmény biztosan jelentős hatást gyakorol a városra, akkorát, hogy talán még nem is látjuk pontosan előre, pozitív és negatív hatásokat egyaránt. Azonban már hallani olyanról, hogy ez egy környezetvédelmi beruházás, meg hogy az elektromos autók jelentik a megoldást az autózás okozta problémákra.
Nah, ezek viszont tuti nem igazak. Az autógyártás mindenképp szennyező folyamat (nagyon sok más terméké is az) az akkumulátorok előállítása, majd hulladékkénti kezelése is vet föl kérdéseket, akár csak az elektromos autók élettartama.
Ami viszont még lényegesebb, az hogy az elektromos autók ugyanúgy állnak a dugóban, és ugyanúgy nem lehet velük parkolót találni, vagyis a meghajtásuk a közlekedési problémákat egyáltalán nem oldja meg.
Miközben az autóipar igyekszik meggyőzni mindenkit közvetlenül a reklámokkal, vagy közvetetten a politikusokon keresztül, hogy az autó nélkülözhetetlen, az autóval vagyunk valakik, és ez a fejlődés útja, a helyzet az, hogy a városaink csak akkor maradnak élhetőek, és működőképesek, ha az autózás mértéke csökken, és a közösségi közlekedés, a kerékpározás, gyaloglás kerül az előtérbe.
Szegednek vannak, voltak elképzelései, hogyan maradjon élhető, de a koncepciókat simán félre lehet tenni. Így aztán – bár sok tekintetben jobban állunk, mint a magyar városok többsége – a tömegközlekedésnél ritkulnak a járatok, gyorsan emelkednek jegy- és a bérletárak, alig van új jármű, számottevő új fejlesztések (pl. egy intermodális pályaudvar, vasúti híd) a láthatáron sincsenek. Jelentős beruházásoknál mellőzik a társadalmi vitát, a lakosok bevonását, 2×2 sávos kvázi gyorsforgalmi utat terveznek a Bécsi körútra, százmillió forintokból építik a parkolókat a lakótelepeken, a bicikliseket még most is igyekeznek járdára száműzni, a belvárosi terekről pedig kitiltani.
A Belvárosi híd és a Rakpart autómentesítése is lekerült a napirendről. A város terül szét, és híznak az elővárosok, a környező falvak, az épített környezet az autóhasználathoz idomul, és kérdésessé válik a fenntartható alternatívák jövője.
És most jön egy autógyár, ami akkora lesz, mint Tápé és Petőfitelep együttvéve, és több ezren dolgoznak majd benne. Lehet, hogy Szeged nagy lehetőségek előtt áll, de nem tudjuk, hogyan fog élni vele, mi alapján dől el, merre fejlődjön tovább. Mindenesetre itt egy cikk arról, hogy ha élhető városokban akarunk élni, ki kell szállnunk az autóból.
CM365 – Magyar Kerékpárosklub Szeged
Ha úgy építik az autógyárat, mint a Budapest-Belgrád vasutat, vagy a ruszkik Paks 2-t, akkor nyugodtan aludhatunk a problémára még úgy 10-15 évet…
Jost Norbert :
Ez teljesen másról szól, ezért ne reménykedjen ebben! A Belgrádi vasútnak nincs konkurenciája, nem tudja senki elvenni a „helyét”, ezért a langyos pocsolya ott. Az elektromos autógyártás projekt teljesen más tészta. Arról szól, ki nyeri meg az elektromos autó világelső poziciót. Eddig a Tesla eléggé biztos nyeregben volt, de a tavalyi évet már a BYD nyerte, méghozzá úgy, hogy csak Kínában volt termelőüzeme. A BYD számára élet-halál kérdés behozni a béremelést Európába. Éppen ezért az európai országok (beleértve Nyugat Európai országok mint pl. Franciaország vagy Portugália) is óriási lobbit fejtettek ki, hogy náluk legyen a BYD rezidencia. Szóval ne reménykedjen, a BYD állni fog, és még az is lehet 2024 végén már autók gördülnek ki a kapun. 2026-ra meg meg már vélhetően a első ütemterv szerinti maximális kapacitással fog működni a gyár.
és… Egy korábbi vélemény, amely igancsak ide kívánkozik :
A kerékpár a bolygó lassú halála
Euro Exim Bank vezérigazgatója elgondolkodtatta a közgazdászokat, amikor azt mondta:
Egy kerékpáros katasztrófa az ország gazdaságában: nem vásárol autót, és nem kér kölcsön pénzt, hogy vegyen. Nem fizet biztosítási kötvényeket. Nem vesz üzemanyagot, nem fizet azért, hogy szükséges karbantartás és javítás alá vesse az autót. Nem használ fizetős parkolást. Nem okoz komoly baleseteket. Nem kell hozzá több sávos autópálya. Nem hízik el.
Az egészséges emberek nem szükségesek és nem hasznosak a gazdaság számára. Nem vesznek gyógyszert. Nem járnak kórházakba, orvosokhoz. Semmit nem tesznek hozzá az ország GDP-jéhez.
Viszont minden új McDonald’s bolt legalább 30 munkahelyet teremt, valójában 10 kardiológus, 10 fogorvos, 10 diétás szakértő és táplálkozási szakember, valamint nyilván a boltban dolgozó emberek is”.
Óvatosan válassz: egy biciklist vagy egy McDonaldot? Érdemes elgondolkodni rajta.
Ui: sétálni még rosszabb. A gyalogosok még biciklit sem vesznek.
Illusztráció: Inge Löök
Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...