Scroll To Top

Mindent szabad ma Európában...
csak (hagyományőrzően) európai módon gondolkodni meg élni
nem !!!

Mitől döglik a Magyar Államvasút? – Szakértők egymás között, őszintén

Nemzetellenes gyurcsótány- és bajnagy-kormányunk mindent megtett a Magyar Vasút szétzüllesztésére. Módszeresen rongyolták le hajdani büszkeségünket. Kiprivatizálták a profitot. A kisemmizett roncsmagyar államnak maradt a kötelezettség, meg a felelősség. Az utazónak meg maradt a szutyok. Ma vasúton utazni megrázóbb és mocskosabb élmény, mint bármikor az elmúlt évtizedekben.
A bezárt vonalak után most újak mehetnek veszendőbe.
Mitől döglik a Magyar Államvasút? Őszintén beszélni erről ma is (állás)veszélyes.

Lássuk csak, hogyan is veszítheti el állását, aki a maradék magyar vasútért szót emel?

Elbocsátották az állásából azt a szakértőt, aki a fejlesztési minisztérium képviseletében egy pénteki vasúti egyeztetésen – az arról nyilvánosságra hozott videó szerint – többek között vonalbezárások lehetőségéről beszélt, valamint arról, hogy azt egy államtitkár szerint a „büdös, mocskos” IMF-re lehet majd kenni. Az államtitkár korábban azt mondta, a szakszervezetnek nem kellett volna közzétenni a felvételt.

Hétfő délelőtt elbocsátották a Közlekedéstudományi Intézetnek azt a munkatársát, aki – bár arccal nem szerepel rajta – a főszereplője volt annak a videófelvételnek, amely az állami vasúttársaság, a VDSZSZ vasutas szakszervezet, valamint a közlekedést felügyelő fejlesztési minisztérium képviselőinek pénteki egyeztetésén készült. A dolgozót Dóka Gábornak hívják, a fejlesztési minisztérium háttérintézményének, a KTI-nek vasúti közlekedési vezető szakértője – pontosabban az volt máig.

Megrendült bizalom

Hétfőn azért hívtuk a munkahelyén, mert a pénteki kijelentéseiről szerettük volna kérdezni, ám a nyilatkozattól elzárkózott, mondván, a szakmai érveknek a politikaiakkal szemben nincs súlya. A zt viszont elmondta, hogy a munkáltatója – arra hivatkozva, hogy megrendült benne a bizalma – a mai napon megszüntette a munkaviszonyát. Csak annyit jegyzett meg, hogy köszöni ezt a VDSZSZ-nek, amiért inkorrekt módon közzétette ezt a videót, és azoknak is, akik hírt adtak róla.

A VDSZSZ pénteken tette közzé azt a felvételt, amely az aznapi menetrendi struktúráról – vagyis esetleges további járatritkításokról is szóló – egyeztetésen készült. A megbeszélésen Dóka Gábor többek között arról beszélt, hogy ha őszre elfogyna a közösségi közlekedésre szánt költségvetési pénz, akkor lehetséges, hogy „még további vonatritkításra és igenis vonalbezárásra kerül sor”. Azt is mondta, hogy Völner Pál, az NFM egy államtitkára zárt körben arról beszélt: „majd akkor, ha lehet kire fogni a vonalbezárásokat, akkor igenis meg fogják lépni […]  Amikor az IMF tárgyalások beindulnak, és azt lehet mondani, hogy igen, az IMF az egy büdös, mocskos karvalytőke, azt erőltette ránk, hogy be kell zárni a mellékvonalakat”.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn az iho.hu-nak azt mondta: a kormány eddigi tevékenysége alapján nincsen oka azt feltételezni, hogy vonalbezárásra készülnének. A nyilatkozata azért figyelemreméltó, mert a pénteki egyeztetésen – a videóról ez is kiderül – a vonalbezárások lehetőségét alapból nem utasítja el a szakszervezet sem. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke azt mondja, utas nélküli szellemvonatokat a vasutasok sem akarnak közlekedtetni.

A megbeszélésen szó volt az áprilisi jelentős vonatleállításról és annak hatásáról is. A minisztérium azt mondta, a vonatleállítás – amely több vonatot érintett, mint az elmúlt nyolc év bármelyik vonalbezárása – idén 8, míg évente átlagosan 15 milliárd forintos költségvetési kiadáscsökkentéssel jár. Az NFM annak ellenére állította ezt, hogy a vonalbezárás nélküli vonatleállításokkal csak a vasúti ágazat bevételtermelő részét kurtították, számos kiadási elem megmaradt. Ezért a 8 és 15 milliárdos vállalást a legtöbben a kezdetektől túlzásnak tartották, és látszatintézkedésnek minősítették a vonatleállítást. A minisztériumi szakértő a mostani tárgyaláson lényegében megerősítette ezeket az aggályokat.

Politikai diktátum

A videó végén ugyanis arról beszél, meg kellett hasonulnia önmagával bizonyos ügyekben, amikkel nem ért egyet. Elárulta azt is: az NFM-ben sem hisznek abban, hogy az áprilisi vonatleállításokkal meg lehetne spórolni az államtitkár által ígért 8-15 milliárdos összeget. Megjegyzi, hogy ez nem szakmai döntés, hanem politikai diktátum, és „nekünk kötelességünk megvédeni a mundér becsületét”. A videó 19. percének a közepén hangzik el ez: „ha azt mondja az államtitkár […], hogy nyolcmilliárd a megtakarítás, én sem mondhatok nektek mást, még akkor is, ha tudom, hogy nem lesz nyolcmilliárdos”.

A videón arról is szó van, hogy egyes vasúti pályafelújítások korrupciógyanúsak lehetnek, hűtlen kezelés is felmerülhet azok kapcsán. Többek között azt mondta: „felzúdulást okozott a szakemberek körében […] a 41-es vonalon is Dombóvár és Kaposvár között lenne szükség a pálya felújítására, erre hol fogják megcsinálni? Gyékényes és Csurgó között, amire abszolút nincsen szükség”.

A szakszervezeti vezetők szerint ez felveti a hűtlen kezelés gyanúját, ami ellen Dóka nem tiltakozik, de úgy véli, ez nem minisztériumi kompetencia, illetve megjegyezi: „mi úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk, nekünk – nem azt mondom, hogy nem feladatunk –, hanem mi hiába jelezzük, nem történik rá semmi”. A szakszervezetisek ennek kapcsán arról is beszélnek, nem csoda, hogy a legkorruptabb országok közé tartozunk, és hiába hitték, hogy ebben 2010 után változás lesz.

Völner: Nem kell vizsgálat

Dóka Gábor elbocsátása a dolgok mostani állása szerint az egyetlen következménye a leleplező erejű felvételnek. Bár az LMP és az MSZP parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte az ügyben, Völner Pál, a felvételen is emlegetett államtitkár szerint erre nincs szükség. Sőt, szerinte a videót sem kellett volna nyilvánosságra hozni – a közrádiónak hétfőn reggel adott interjúban azt mondta, a szakszervezetnek meg kellett volna keresnie a tárcát az „igazolatlan állítások” ügyében, és nem kellett volna a felvételt feltennie az internetre.

Völner arról is beszélt, hogy a vonalfelújításoknál nincs korrupció, és állítása szerint a szakértő nem jelezte a tárcának, hogy olyan vonalakat újítanak fel, amire nincs szükség. Az államtitkár szerint vizsgálóbizottság pedig azért nem kell, mert „ha mindenre, aminek annyi valóságalapja van, mint a szakszervezetek által nyilvánosságra hozott videónak, bizottságot hoznának létre, azok felemésztenék a parlamenti munkát”. Azt természetesen cáfolta, hogy újabb vonatleállításokra vagy vonalbezárásokra készülne a minisztérium. Az április leállítások vitatott költségvetési hatásáról nem beszélt, ahogyan azt az NFM sem kommentálta még szombati sajtóközleményében.

Forrás: Index.hu – 2012.06.11.

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Admin

Webadminisztrátor