Scroll To Top
2016. Álom hava (December) 04.-e - Ada, Borbála, Barbara, János neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés

„Most jer : bölcs eleink hamvait tiszteljed,
Virágot szórj rájuk! - Tettüket kövessed!"
(Vedres István)

Szeged a halott Város

Sápad az autó fénye a fejlett országokban?

Hírek 2013. feb. 23.

2013. január 8. – A világ egyik leggazdagabb és legversenyképesebb országában, Dániában kevesebb személyautó jut ezer lakosra, mint Csehországban. Amerikában sokan költöznek a városközponttól távoli kertvárosi villákból a sűrűbb városi szövetben épült társasházi lakásokba. Bécsben, a sikerre tekintettel, tovább bővítik az autómegosztási hálózatot (a közautót), aminek következtében egyre többen mondanak le a saját autóról. A Levegő Munkacsoport más környezetvédő civil szervezetekkel együtt már régóta figyelmeztet arra, hogy az egyéni autótulajdonlás helyett az emberek ésszerűbb célokra fogják költeni a pénzüket, és erre a várostervezésnek és városüzemeltetésnek is idejében fel kell készülni.

Nem a Levegő Munkacsoport autóspukkasztó kijelentéséről vagy a háztartások válság miatti kényszerű önmegtartóztatásáról van szó, hanem a leggazdagabb ipari országokban tapasztalható, hosszú távú tendenciáról. Az okok összetettek: a közúti közlekedés eddig sokszor rejtett, másokkal megfizettetett költségeit igyekeznek az autózóktól beszedni; az autótartás egyre növekvő, nemcsak pénzbeli macerái pedig sokakat elvezett ahhoz a felismeréshez, hogy nem érdemes saját autóval bajlódni, sokkal kényelmesebb szükség esetén bérelni egy olyat, amely az alkalomra leginkább megfelelő. Néhány évtizede még a saját autó Amerikában a korlátlan szabadságot, a gazdagságot, a társadalmi elismerést, a felnőtté válást, és persze a szexet is szimbolizálta. A Bostoni Egyetem által fiatalok között végzett felmérés szerint most az autómegosztással lehetőségünk van különféle autók, ezáltal különféle életstílusok és identitások váltogatására. Mennyivel trendibb ez, mint egy saját autót birtokolni, ami hasonló kötöttséget jelent, mint egy élettársJ (The Economist, 2012. 09. 22.).

Nem véletlen az amerikai egyetem kíváncsiskodása. Az éghajlatvédelem élharcosa, Kalifornia most egy 200 hektáros, elhagyott vegyi üzemektől megtisztított kikötői rozsdaterületen épít 2500 lakásos, gyakorlatilag autómentes negyedet, ahonnan gyorsvasút visz majd be Newark város szívébe. A munkahelyek kivételével az összes rendszeresen látogatott intézmény, iskola, könyvtár, egészségügyi és kereskedelmi létesítmények gyalogos távolságra vannak a többemeletes társasházaktól.  A nemrég hatályba lépett kaliforniai városépítési előírás kötelezi a településeket az üvegházgáz kibocsátás drasztikus csökkentésére. Ezt kívánja a városvezetés az autózás feleslegessé tételével teljesíteni. A közvéleménykutatások szerint a középosztályból egyre többen felcserélik a városbelsőtől nagy távolságban fekvő, kétgarázsos, kertes villájukat társasházi lakásokra, ahonnét a gyerekek az iskolát, a felnőttek a munkahelyeket tömegközlekedéssel is el tudják érni.

Ma még világátlagban a motorizált utazásokat 70 százalékban autóval teszik meg. A rendszeres havi kiadások között – a lakhatás után – a közlekedés a legnagyobb tétel az autóval rendelkező háztartásokban. Most közel egymilliárd autó van a világon, és egyes előrejelzések szerint ez megduplázódik 2020-ig. A növekedés ugyan a harmadik világban még hosszabb ideig eltart, az évszázad végére azonban, hasonlóan a népesedés csökkenéséhez, az autók száma is csökkenésnek indul.

Az OECD országokban a trendet már a statisztikák jelzik: kevesebb a megtett út, rövidebbek a távolságok, és a 65 éven felüliek között többeknek van jogosítványa, mint a fiatalabb korosztályokban. Még az autóval leginkább telített németeknél is a fiatalabb korosztályokban 28 százalékos az autó nélküli háztartások aránya.

Az autó tartása nálunk hasonlóan költséges, mint az unió más országaiban. A háztartások rendszeres kiadásai között igen jelentős a súlya. A céges autóhasználat elszámolásának várható szigorodásával ez egyre többekben tudatosul. Nagyjából fele annyi autó jut fajlagosan a háztartásokra nálunk, mint Németországban, miközben a keresetek vásárlóértéke ötöde a németekének. A fizetések emelése nélkül is lehetne a jövedelmek vásárlóértékét emelni azzal, ha a saját gépkocsi tartás alternatívájaként nálunk is megjelennének autómegosztást kínáló vállalkozások.

A belga autómegosztó rendszerről szóló korábbi cikkünk itt érhető el.

Nlézze meg korábbi cikkünket az autózási szokások változásáról!

Forrás: levego.hu



Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

admin