Scroll To Top
2016. Álom hava (December) 09.-e - Natália, Valéria neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés

A szegedi "üvegzsebes" balvezetés
12 évi "tiszta" mérlege 30 milliárd forintos hiány!
(A többi veszteséget még rejti a szoci szutyok...)

Szeged a halott Város

Új szabályok a Google-nál: nincs benne sok újdonság – adatrögzítés kimondva

Hírek 2012. jan. 28.

Új adatvédelmi szabályozást vezet be a Google a cégcsoporthoz tartozó minden szolgáltatásnál – adta hírül az összes média Magyarországon és a világon. Az összeesküvés-elméleteket kedvelők rögtön kikiáltották a világ legördögibb cégének a Google-t: hallatlan, hogy a jövőben rögzíti adatainkat, kereséseinket, az általunk megnézett videoklipek listáját a cégcsoporthoz tartozó minden internetes szolgáltatás! De valóban így lesz?
E sorok szerzője szinte minden betűt elolvas, ami a szeme elé kerül. Így történt ez akkor is, amikor a gmail.com-on e-mail-címet regisztráltam magamnak: elolvastam a felhasználási feltételeket. Elolvastam a Youtube felhasználási feltételeit is, bár oda végül nem regisztráltam. Megdöbbentő dolgokat nem tapasztaltam most, amikor a gmail-postafiókomat megnyitva megtaláltam az új felhasználási feltételeket. Lényegében semmi nem változott a felhasználási feltételekben. A Google-csoport eddig is minden szolgáltatásánál rögzítette a kereséseket. Ezt egyébként egy mezei felhasználó is észrevehette már akkor is, ha a Google-keresőt használta. A keresőprogram – amennyiben első alkalommal magyarul használtuk – ezután a magyar nyelvű találatokat adja ki előre. Az én gépemen földrajzilag is rögzít: ha egy kormányhivatalt, ügyvédet, bármi hasonlót keresek, a szegedi találatokat adja ki elsőként.
Hogy a jövőben mi változik? A Google egységesíti a cégcsoporthoz tartozó összes szolgáltatás adatvédelmi szabályzatát, tehát ezentúl mindnél betűre azonos lesz az összes. Mi változik még: ezentúl a cégcsoport szolgáltatásainak adatbázisa is egységes lesz. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Nézzük az én példámat továbbra is. Én a Youtube-on az esetek kilencven százalékában Depeche Mode-klipeket nézek. A jövőben, ha a Google-keresőbe beírom a „zene” keresőszót, a Depeche Mode-ra vonatkozó találatokat fogja kiadni elsőre, és még véletlenül sem tesz mellé olyan szponzorált linket, ami – teszem azt – Britney Spears- vagy Metallica-koncerte hív.
És itt el is érkeztünk a lényeghez. A Google a szponzorált linkekért (hirdetésekért) akkor kap pénzt, ha a felhasználó rákattint a linkre. Kattintásonként néhány centet kap csak a cégcsoport, ám a több tízmilliárdos éves árbevételének a nagyobb része ezekből a pár centekből származik. A dolog működhetne kiválóan is: én nem kapok olyan ajánlatot, ami nem érdekel, ő többet keres, mert nagyobb valószínűséggel jelenít meg a monitoromon olyan hirdetést, amire rákattintok.
Hogy mi mégis ezzel a probléma? Hiszen ezt akár professzionális tartalomszolgáltatásnak is nevezhetnénk. (Valahol az is.) A probléma ott van, hogy nem ismerek magamon kívül más embert, aki mindent elolvas, ami a szeme elé kerül. A hamarosan kiskamasszá váló lányom például sokkal megvezethetőbb lesz a hirdetésekkel való találkozásakor, mint én. És ez az igazi veszély. Sajnos az emberek többsége is megvezethető. És megvezethetőségüknek számos bizonyítéka benne lesz a rendszerben valahol, egy profitorientált cégnél. Illetve nem lesz benne. Már most is benne van. Csak ez eddig nem tűnt fel senkinek. Kell ennél több bizonyíték a megvezethetőségre?
Tehát a rendszer – eddig is és ezután is – tárolja a kedvenc zenémtől elkezdve bármit, akár a napi bevásárlásaim helyszínét is. Ez természetesen nincsen rendben, méghozzá azért, mert törölni nem tudok belőle. Az adatszolgáltatásom pedig nem önkéntes, olyan értelemben, hogy én nem akarom senkinek a tudomására hozni, hogy mikor kerestem fogorvost és hol. Önkéntesnek önkéntes, olyan értelemben, hogy önkéntesen használom a keresőszolgáltatást, ami persze nem kötelező sem nekem, sem másnak. Csak éppen pontosan a felvázoltak miatt működik profi módon a Google-keresője, ezért neveztem feljebb professzionális tartalomszolgáltatásnak a cégcsoport tevékenységét. De mivel a kereséseim előzményeit nem tudom törölni sem önállóan, sem más segítségével, már nem tartalomszolgáltatás a neve, hanem adatrögzítés és adathasználat. Tapasztalataink szerint pedig az még nem vezetett jóra, ha adatainkat valaki ilyen részletességgel rögzítette és használta.



Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

GKriszta

Kalendárium

Honi tallózó

Külhoni tallózó