Scroll To Top

„Szeged olyan remekül meg van építve…
Az építészeknek csak igazodniuk kellene az adottságokhoz!”
Ördögh László (építész)

A honlap a hunita.hu-ra költözött, naponta frissülő tartalommal!

Szeged a halott Város

A Szellem – B–2 Spirit

Évfordulók, Kalendárium 2013. nov. 22.

Ma 25 éve mutatkozott be a csupaszárny lopakodó, a settenkedő amerikai nehézbombázó – a Spirit

1988 november 22.-én repült először nyilvánosan, Palmdale-ben, Kaliforniában.

A Northrop Grumman B–2 Spirit lopakodó nehézbombázó repülőgépet az Egyesült Államokban fejlesztették ki. A föladattal a Northrop céget bízták meg, de a munkába bekapcsolódott a Boeing Aerospace és az LTV-Vought Aero Product Division is. A repülőgép kifejlesztésének összköltsége 23 milliárd dollár volt…

21 méteres hosszával és 52 méteres szárnyfesztávolságával egészen szokatlan forradalmi alkotás az első csupaszárny lopakodó.

Folyamatos, szigorú titoktartás övezte a tervezést, egészen addig, míg 1988. április 20-án az USAF közzéadott egy, a gépet ábrázoló rajzot. A hivatalos bemutató november 22.-én történt, az első prototípus 1989. július 17.-én repült. Összesen 135 gép építésére érkezett megrendelés, ebből 120 gépnek nukleáris fegyver hordozására is alkalmasnak kellett lennie. Végül 21 gép épült meg, ennek oka elsősorban a megváltozott nemzetközi (politikai) helyzet, másodsorban a repülőgép igen magas gyártási ára, ami elérte darabonként a 2,2 milliárd dollárt.

A Spirit bemutatkozott a Balkáni háborúban, majd Afganisztánban és Irakban is. Legutóbb Líbiában vendégszerepelt…

Magyar vonatkozások:
Rácország (Szerbia) és a megszállt magyar Délvidék (rácul: Voivodina) bombázásában is – egyebek között – ezek a gépek szórták az uránnal nehezített fejű bombáikat. A még (a déli hegyvidékeken és Macedónián is túli) Görögországban is 50-szeres sugárzást jelentett, ami ellen a (NATO-tag) görög kormány hevesen tiltakozott is. A nemzetéért ki nem álló csonkamagyar kormány természetesen elmulasztotta tiltakozását jelenteni a határértéknél több, mint 50-szeres radioaktív sugárzás, valamint a tömeges szegedi vetélések és koraszülések ellen…
Ezeket az anyákat és családjaikat azóta sem kárpótolták…
Az átfogó amerikai légi támadás egyébiránt annak lett az eredménye, hogy az akkori magyar állam- és hadvezetés nem adott engedélyt a NATO-nak a csonkországunk felőli szárazföldi benyomulásra. Ez a gáláns amerikai ajánlat egyébként akár a Délvidék visszatérését (de minimum 3 szintű, azaz teljes magyar önrendelkezését) jelenthette volna. De magyar diplomáciát Horthy óta csak hírből ismer a magyar…

A világon az első lelőtt lopakodó is magyar siker! A Délvidéki légvédelem kötelékében ezredeskedő Dani Zoltán légvédelmi ezredes lőtte le, de az nem Szellem volt, hanem Éj-héjja (F-117).

A csupaszárny röpgépek (flying wing) egyébként már régi törekvése a repülőiparnak. A magyar származású amerikai üzletember, Udvarházy Ferenc István (Steven F. Udvar-Hazy) gyűlyteményében, a Steven F. Udvar-Hazy Centerben is akad ilyen gép még az 1940-es évekből is, pl. a Northrop N-1M .

Dr. Sz. L.

Lásd még: Spirit: http://en.wikipedia.org/wiki/B-2_Spirit

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Admin

Webadminisztrátor